Aghori Dalam Hinduisme
<script async src="https://pagead2.googlesyndication.
com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script>
<script> (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({
google_ad_client: "ca-pub-2960278825814307",
enable_page_level_ads: true});
com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script>
<script> (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({
google_ad_client: "ca-pub-2960278825814307",
enable_page_level_ads: true});
Bahagian 2
Mahzab Shiva, Shakti dan Aghori.
Aghori lebih kepada Mazhab Shiva manakala Tantrika
lebih kepada Mazhab Shakti. Namun penyembahan
Shiva dan Shakti tidak boleh dipisahkan.
lebih kepada Mazhab Shakti. Namun penyembahan
Shiva dan Shakti tidak boleh dipisahkan.
Aghori hanyalah daripada golongan lelaki sahaja.
Tidak pernah dilihat aghori wanita ( sadhu wanita
daripada aliran lain ada). Aghori akan menjauhkan
diri daripada perempuan atau seks. Sebab, mereka
percaya pengeluaran bindu (life fluid / sperma)
merupakan pembaziran tenaga spiritual (batin).
Ia akan menghalang tujuan asal untuk mencapai
tahap minda bersatu dengan Tuhan (Moksha /
Nirwana). Aghori mengamalkan teknik yoga Vajroli
( menghalang pengeluaran bindu dan membujang
(celibacy) untuk mengelakkan pembaziran tenaga.
Mereka boleh menambah tenaga melalui meditasi,
senaman yoga, mengamalkan alkemi (alchemy),
mengunakan ramuan khas seperti rasamani
(merkuri) untuk menguji dan menguatkan tenaga
spiritual. Berbanding dalam agama bukan Hindu,
nafsu seks dimanipulasikan sesuka hati di dunia
dan dijanjikan keseronokan seks di syurga.
Tidak pernah dilihat aghori wanita ( sadhu wanita
daripada aliran lain ada). Aghori akan menjauhkan
diri daripada perempuan atau seks. Sebab, mereka
percaya pengeluaran bindu (life fluid / sperma)
merupakan pembaziran tenaga spiritual (batin).
Ia akan menghalang tujuan asal untuk mencapai
tahap minda bersatu dengan Tuhan (Moksha /
Nirwana). Aghori mengamalkan teknik yoga Vajroli
( menghalang pengeluaran bindu dan membujang
(celibacy) untuk mengelakkan pembaziran tenaga.
Mereka boleh menambah tenaga melalui meditasi,
senaman yoga, mengamalkan alkemi (alchemy),
mengunakan ramuan khas seperti rasamani
(merkuri) untuk menguji dan menguatkan tenaga
spiritual. Berbanding dalam agama bukan Hindu,
nafsu seks dimanipulasikan sesuka hati di dunia
dan dijanjikan keseronokan seks di syurga.
Kebanyakan masa digunakan oleh golongan
aghori untuk bermeditasi (dyana),senaman yoga,
bertafakur (tapasya) dan ritual spesifik tertentu.
Setiap masa sedar (awake/tidak tidur), mereka
akan membaca mantera tertentu dalam hati
sambil melakukan sesuatu. Setiap masa
diluangkan untuk Tuhan dan dalam ingatan
Tuhan.
aghori untuk bermeditasi (dyana),senaman yoga,
bertafakur (tapasya) dan ritual spesifik tertentu.
Setiap masa sedar (awake/tidak tidur), mereka
akan membaca mantera tertentu dalam hati
sambil melakukan sesuatu. Setiap masa
diluangkan untuk Tuhan dan dalam ingatan
Tuhan.
Tantrik.
Tantrika melibatkan Mazhab Shakti, ia melibatkan
lelaki dan perempuan. Biasanya, suami isteri dan
berpasangan. Lelaki dianggap sebagai Shiva
manakala wanita sebagai Shakti. Ia berbeza
dengan aghori, namun tujuan utama ( asal )
ialah mencapai moksha.
lelaki dan perempuan. Biasanya, suami isteri dan
berpasangan. Lelaki dianggap sebagai Shiva
manakala wanita sebagai Shakti. Ia berbeza
dengan aghori, namun tujuan utama ( asal )
ialah mencapai moksha.
Rupa ( appearance) Aghori
Rupa paras dan aksesori seorang aghori kelihatan
agak ganjil dan mengerunkan. Ini ialah untuk
menjauhkan orang ramai daripada menganggu
mereka.Barang aksesori aghori biasanya daripada
tulang, tengkorak dll daripada perkuburan. Aghori
hidup jauh daripada komuniti, dalam kumpulan
terasing. Biasanya, tanpa pakaian (naked), badan
disapu dengan serbuk abu ( abu mayat) , membawa
tempurung kepala ( skull) sebagai bekas makan
minum, membawa tombak trident Shiva, menggunakan
alkemi untuk menguatkan tenaga spiritual, sering
dilihat menghisap batang paip yang mengandungi
ganja dan mengunakan alkohol. Aghori amatur
atau palsu mungkin mengunakan ganja. Aghori
tidak meminta apa - apa daripada orang ramai
berbanding sadhu yang lain meminta sedekah
daripada orang ramai. Rambut aghori tidak
dipotong, dibiarkan panjang berpintal (metted).
Mereka percaya rambut yang semakin panjang
akan menguatkan tenaga spiritual.
agak ganjil dan mengerunkan. Ini ialah untuk
menjauhkan orang ramai daripada menganggu
mereka.Barang aksesori aghori biasanya daripada
tulang, tengkorak dll daripada perkuburan. Aghori
hidup jauh daripada komuniti, dalam kumpulan
terasing. Biasanya, tanpa pakaian (naked), badan
disapu dengan serbuk abu ( abu mayat) , membawa
tempurung kepala ( skull) sebagai bekas makan
minum, membawa tombak trident Shiva, menggunakan
alkemi untuk menguatkan tenaga spiritual, sering
dilihat menghisap batang paip yang mengandungi
ganja dan mengunakan alkohol. Aghori amatur
atau palsu mungkin mengunakan ganja. Aghori
tidak meminta apa - apa daripada orang ramai
berbanding sadhu yang lain meminta sedekah
daripada orang ramai. Rambut aghori tidak
dipotong, dibiarkan panjang berpintal (metted).
Mereka percaya rambut yang semakin panjang
akan menguatkan tenaga spiritual.
Asal Usul Aliran Aghori dalam Kitab Hindu.
Kemunculan aliran aghori mempunyai sejarah
tersendiri bersandarkan Purana dan Veda. Ada
dinyatakan dalam kitab -kitab Hindu. Shiva
merupakan Tuhan kepada Aghoris, dikenali
sebagai Aghoreshwar. Rudra atau Shiva
sebagai Tuhan MahaEsa mempunyai pelbagai
jelmaan. Penjelmaan Dattatreya merupakan
titik penting kemunculan aliran aghori. Dalam
kitab Hindu ada bukti-bukti kewujudan aghori.
tersendiri bersandarkan Purana dan Veda. Ada
dinyatakan dalam kitab -kitab Hindu. Shiva
merupakan Tuhan kepada Aghoris, dikenali
sebagai Aghoreshwar. Rudra atau Shiva
sebagai Tuhan MahaEsa mempunyai pelbagai
jelmaan. Penjelmaan Dattatreya merupakan
titik penting kemunculan aliran aghori. Dalam
kitab Hindu ada bukti-bukti kewujudan aghori.
a. Parvati Lahir Sebagai Sati.
Menurut Shiva Purana, Shiva dan Saptarishis
pernah menjelma sebagai aghori untuk
menguji Sati (Devi Parvati ), Devi Parvati
yang lahir semula sebagai Sati ( Puteri Raja
Himavan ), ingin menjadikan Shiva sebagai
suaminya. Oleh itu, Sati membuat Shiva
Linga sendiri lalu memuja mengikut agama
Vedik dan agamik.
pernah menjelma sebagai aghori untuk
menguji Sati (Devi Parvati ), Devi Parvati
yang lahir semula sebagai Sati ( Puteri Raja
Himavan ), ingin menjadikan Shiva sebagai
suaminya. Oleh itu, Sati membuat Shiva
Linga sendiri lalu memuja mengikut agama
Vedik dan agamik.
Untuk memberi panduan kepada dunia, didikan
diberi kepada Sati supaya memahami maksud
keimanan dan ketakwaan sebenar, Shiva
membuat sandiwara (tiruvilayadal atau permainan
Tuhan), menjelma sebagai aghori untuk menguji
dan mendidik Sati. Akhirnya, Sati sedar, segala
benda baik atau buruk dalam ketentuan Tuhan
(Shiva). Tidak ada manusia ( orang ) yang
berhak untuk menilai dan memutuskan halal
atau haramnya sesuatu perkara atau individu
lain, KECUALI TUHAN. (Hak Mutlak Tuhan)
Manusia tidak boleh mengambil peranan Tuhan
dengan menghukum seseorang atas tanggapan
orang itu salah (haram) . Oleh hal demikian,
aktiviti aghori tidak dilihat sebagai salah (haram
atau sesat) oleh aliran Shiva atau mazhab
Hindu yang lain. Lebih-lebih, tiada individu
dipertanggungjawapkan keatas orang lain.
diberi kepada Sati supaya memahami maksud
keimanan dan ketakwaan sebenar, Shiva
membuat sandiwara (tiruvilayadal atau permainan
Tuhan), menjelma sebagai aghori untuk menguji
dan mendidik Sati. Akhirnya, Sati sedar, segala
benda baik atau buruk dalam ketentuan Tuhan
(Shiva). Tidak ada manusia ( orang ) yang
berhak untuk menilai dan memutuskan halal
atau haramnya sesuatu perkara atau individu
lain, KECUALI TUHAN. (Hak Mutlak Tuhan)
Manusia tidak boleh mengambil peranan Tuhan
dengan menghukum seseorang atas tanggapan
orang itu salah (haram) . Oleh hal demikian,
aktiviti aghori tidak dilihat sebagai salah (haram
atau sesat) oleh aliran Shiva atau mazhab
Hindu yang lain. Lebih-lebih, tiada individu
dipertanggungjawapkan keatas orang lain.
b. Sejarah Pembentukan Shiva Linga.
Shiva pernah mengambil rupa Aghori, semasa
pembentukan Shiva Linga. Menurut Siva Purana,
Kothi Rudra Samhita, di hutan Daruvasa, para
Rishi memuja Tuhan Shiva, Shiva ingin menguji
keimanan para rishi, maka Shiva menjelma
sebagai seorang petapa yang telanjang badan
diselaputi Tiruniru (ash), (naked sadhu body
smeared with ash). Ketelanjangan bermaksud
pada tahap spiritual (atma), badan tidak disedari
kewujudannya.(Bodiless counsciousness).
pembentukan Shiva Linga. Menurut Siva Purana,
Kothi Rudra Samhita, di hutan Daruvasa, para
Rishi memuja Tuhan Shiva, Shiva ingin menguji
keimanan para rishi, maka Shiva menjelma
sebagai seorang petapa yang telanjang badan
diselaputi Tiruniru (ash), (naked sadhu body
smeared with ash). Ketelanjangan bermaksud
pada tahap spiritual (atma), badan tidak disedari
kewujudannya.(Bodiless counsciousness).
c. Shiva sebagai Dattatreya
Shiva mengambil rupa Dattatreya, untuk
menurunkan ilmu aghori semasa dalam zaman
Treta kepada pengikutnya. Ini membawa kepada
Aghora Sampradaya, hubungan guru-murid.
menurunkan ilmu aghori semasa dalam zaman
Treta kepada pengikutnya. Ini membawa kepada
Aghora Sampradaya, hubungan guru-murid.
d. Sejarah Bhikshatana
Bhikshatana juga mempelopori aliran Aghori.
Shiva yang memotong kepala yang ke lima Brahma
dalam insiden Lingodbhava, pertandingan antara
Brahma dan Vishnu mencapai hujung atau pangkal
Shiva dalam bentuk stambha. brahma menipu. Lantaran
itu, Shiva dalam manifestasi Bhairava memotong kepala
Brahma. Untuk mengatasi dosa itu, Shiva mengambil
rupa Bhikshanata dan menggunakan tempurung kepala
Brahma untuk mendapatkan sedekah sebagai menebus dosa,
sehingga sampai di Varanasi. Amalan Shiva ini dijadikan
rujukan kepada Aghori.
Syarat menjadi Aghori.
Syarat menjadi seorang aghori ialah dapat
mengatasi astamahapasa melalui latihan dan
ritual yang paling ekstrim. Ini termasuk sanggup
menemui ajal. Bagi aliran aghori, ajal merupakan
GURU. Siddharta Gautama hampir-hampir
menemui ajal semasa menjalani pelbagai sadhana
yang ekstrim sebelum mencapai Nirwana.
Seseorang yang ingin menjadi aghori, diuji dahulu
untuk lulus bahagian ‘Fear Factor’ dan ketahanan
mental dan fizikal. Setelah lulus,barulah diterima
dengan ritual inisiasi dan diterima sebagai murid
di bawah pengawasan seorang guru. Golongan
Aghori cuba meminimumkan atau tidak melakukan
(zero) karma negatif.
Bersambung dalam Bahagian 3
(https://sivasiddhi1082.blogspot.com/2020/05/aghori-
dalam-hinduisme-bahagian-3.html)
Rujukan
mengatasi astamahapasa melalui latihan dan
ritual yang paling ekstrim. Ini termasuk sanggup
menemui ajal. Bagi aliran aghori, ajal merupakan
GURU. Siddharta Gautama hampir-hampir
menemui ajal semasa menjalani pelbagai sadhana
yang ekstrim sebelum mencapai Nirwana.
Seseorang yang ingin menjadi aghori, diuji dahulu
untuk lulus bahagian ‘Fear Factor’ dan ketahanan
mental dan fizikal. Setelah lulus,barulah diterima
dengan ritual inisiasi dan diterima sebagai murid
di bawah pengawasan seorang guru. Golongan
Aghori cuba meminimumkan atau tidak melakukan
(zero) karma negatif.
Bersambung dalam Bahagian 3
(https://sivasiddhi1082.blogspot.com/2020/05/aghori-
dalam-hinduisme-bahagian-3.html)
Kesimpulan
Aghori ialah suatu bentuk sadhana (amalan) yang
dikira ekstrem untuk mencapai Moksha dalam
kelahiran ini. Mereka tidak mahu kelahiran semula.
Mereka sanggup menjalani ritual yang dikira ekstrem.
Mengkatogerikan Aghori sebagai kanibalisme
merupakan kesilapan besar oleh golongan yang
tidak memahami Hinduisme yang anti juga anti
Hinduisme. Aghori ialah golongan yang paling
suci dan tulus dalam mencapai ketuhanan. Namun
ada yang berpura-pura Aghori dan merosokkan
nama baik Aghori yang sebenar.
Om Aghoraye Namahe
Om Namasivaya.
Sivasiddhi
Sivasiddhi Spiritual Foundation Malaysia
30 Mei 2020
( Artikel asal diterbit pada 26 Julai 2018)
Aghori. Part 1 of 3
Aghori. Part 2 of 3
Aghori. Part 3 of 3
Rujukan
1. Gupta, R. P. (1993). The politics of heterodoxy and the Kina
Rami ascetics of Banaras. Dissertation Abstracts International.
2. Svoboda, R. (1986). Aghora: At the left hand of God. Las Vegas,
NV: Brotherhood of Life.
Rami ascetics of Banaras. Dissertation Abstracts International.
2. Svoboda, R. (1986). Aghora: At the left hand of God. Las Vegas,
NV: Brotherhood of Life.
3. Shiva Purana,Koti Rudra Samhita.
4. Garuda Purana .
5.Rai Bahadur… (1914) The Gheranda Samhita, Bhuvaneswari,
The Panini Office
The Panini Office
6.Pancham Sinh, (1915), The Hatha Yoga Pradipika, Bhuvaneswari,
The Panini Office
8. Avadhuta Gita (Song of the Free) ,attribute to Dattatreya. The Panini Office
9.https://en.wikipedia.org/wiki/Bhikshatana
This comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDelete