Aghori Dalam Hinduisme
<script async src="https://pagead2.googlesyndication.
com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script>
<script> (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({
google_ad_client: "ca-pub-2960278825814307",
enable_page_level_ads: true});
com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script>
<script> (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({
google_ad_client: "ca-pub-2960278825814307",
enable_page_level_ads: true});
Bahagian 1
Definisi dan Sejarah
Aghor bermaksud dalam cahaya. Ghor bermaksud
dalam kegelapan. Aghori ialah orang yang bebas
daripada kegelapan minda. Golongan yang paling
suci dari segi minda dan keimanan.
Aghori wujud sejak abad 7AD, Tetapi telah dikesan
sejak zaman Indus. Dalam abad 16 AD, Baba Kinaram
menghidupkan kembali aliran Aghori setelah mendapat
ilmu ini semula di Bukit Girnar, Gujarat. Memulakan
Pusat Aghori Krim Kund di Varanasi, Uttar Pradesh.
Kepercayaan Aghori.
Aghori percaya atma (roh) sinonim dengan Brahman
( Shiva / Tuhan), konsep advaita. Tetapi roh manusia
dibelengu oleh astamahapasa ( lapan keinginan
utama)( pasa ialah bond or noose) atau terpengaruh
dengan maya ( keseronokan duniawi) menyebabkan
sifat Tuhan tidak disedari oleh manusia. Apabila
manusia dapat atasi astamahapasa, menaikkan
tenaga kundalini membolehkan manusia mudah /
akan bersatu dengan Tuhan, mencapai moksha,
bebas dari kelahiran semula ( sebanyak 84 ratus
ribu kelahiran ,Garuda Purana). Seorang aghori
sanggup menjalani sadhana ( ritual atau amalan
spiritual ) yang ekstrim untuk mencapai moksha
dalam hidup ini sahaja. Mereka tidak mahu ada
kelahiran semula. Sadhana aghori ini dalam kategori
Krsna paksha (paksi hitam / left hand) , bersifat
tamas. Tidak diamalkan dalam kebanyakan
mazhab Hindu yang lain.
Konsep keimanan aghori ini hampir selari atau
serupa dengan semua aliran mazhab agama Hindu
terutamanya mazhab Shiva. Semua aliran Mazhab
Shiva yang lain mempercayai kewujudan Tuhan,
atma dan moksha . Tetapi tahap sadhana berbeza
iaitu Shukla paksha ( paksi putih / right hand) atau
dinamik mengikut kehendak masa. Namun perkara
asas tidak diabaikan.
Aghori tidak mengikut doktrin vedik,agamik dan
puranik seperti aliran lain secara rigid, tetapi ia
hanya mengikut kepercayaan fundamental yang
asas sahaja yang masih selari dengan Veda dan
Purana. Aghori bersifat lebih individualistik dan
bebas berbanding majoriti pengikut mazhab Shiva
yang terikat dengan doktrin tertentu. Aliran
Kapalika (Bhiksatana), Kalamukha dan Naga hampir
sama dengan Aghori. Begitu juga aliran Pasupata,
Kasmiri Shaiva, Shaiva Sidhanta ( lebih satvic)
dll.
Ia berbeza sedikit dengan sadhu Buddhism,
kerana Buddhism tidak menerima kewujudan
Tuhan dan tidak mengalakkan sadhana ekstrim.
Tujuan asal aghori ialah bebaskan atma (diri)
daripada kegelapan minda iaitu berjaya membebaskan
diri daripada belenggu nafsu , obsessi dan tamak
terhadap wang dan emas (ponn), harta dan tanah
(porul), dan perempuan, keseronokan seks (penn)
serta perasaan marah, benci, takut dll. Orang yang
berjaya membebaskan diri daripada kegelapan
itulah dipanggil aghori. Boleh mencapai moksha,
dalam Buddhism ia dikenali nirvana.
Ghor ( Kegelapan minda akibat Astamahapasa )
Orang yang tidak dapat mengawal dan mengatasi
astamahapasa seperti nafsu wang, emas, sehingga
tamak haloba, rompak berjuta -juta, nafsu harta,
tanah berbilion, berjuta -juta hektar tanah hasil
haram serta nafsu seks sampai kahwin banyak -
banyak terdiri daripada kanak - kanak sampai
nenek tua,rogol tidak kira wanita dan kanak-kanak,
wanita dijadikan hamba seks dll., golongan ini di
percayai terperangkap dalam kegelapan (ghor).
( Lebih sesuai dipanggil ghost, syaitan. ). Golongan
dalam kegelapan ini terpaksa mengharungi kelahiran
semula dan terpaksa sengsara untuk jangka waktu
yang lebih lama.
Bersambung dalam Bahagian 2
(https://sivasiddhi1082.blogspot.com/2020/05/aghori-
dalam-hinduisme-bahagian-2.html)
Kesimpulan
Perlu dilihat bagaimana golongan Aghori ini menjadi
tunjang penyelamat kuil-kuil Hindu pada zaman
pemerintahan Mughal. Kita tahu bagaimana Kuil
Kasi Visvanath dipertahankan oleh Aghori daripada
serangan Raja-raja Mughal.
Aghori ialah suatu bentuk sadhana (amalan) yang
dikira ekstrem untuk mencapai Moksha dalam
kelahiran ini. Mereka tidak mahu kelahiran semula.
Mereka sanggup menjalani ritual yang dikira ekstrem.
Mengkatogerikan Aghori sebagai kanibalisme
merupakan kesilapan besar oleh golongan yang
tidak memahami Hinduisme yang anti juga anti
Hinduisme. Aghori ialah golongan yang paling
suci dan tulus dalam mencapai ketuhanan. Namun
ada yang berpura-pura Aghori dan merosokkan
nama baik Aghori yang sebenar.
Om Aghoraye Namahe
Om Namasivaya.
Sivasiddhi
Sivasiddhi Spiritual Foundation Malaysia
30 Mei 2020
( Artikel asal diterbit pada 26 Julai 2018)
Aghori. Part 1 of 3
Aghori. Part 2 of 3
Aghori. Part 3 of 3
Rujukan
1. Gupta, R. P. (1993). The politics of heterodoxy and the Kina Rami ascetics of Banaras. Dissertation Abstracts International.
2. Svoboda, R. (1986). Aghora: At the left hand of God. Las Vegas, NV: Brotherhood of Life.
2. Svoboda, R. (1986). Aghora: At the left hand of God. Las Vegas, NV: Brotherhood of Life.
3. Shiva Purana,Koti Rudra Samhita.
4. Garuda Purana .
5.Rai Bahadur… (1914) The Gheranda Samhita, Bhuvaneswari, The Panini Office
6.Pancham Sinh, (1915), The Hatha Yoga Pradipika, Bhuvaneswari,The Panini Office
8. Avadhuta Gita (Song of the Free) ,attribute to Dattatreya.
9.https://en.wikipedia.org/wiki/Bhikshatana
Comments
Post a Comment