Skip to main content

Tradisi dan Ritual Orang Hindu dan Langkah Pencegahan Wabak di Kuil dan Rumah.

Tradisi dan Ritual Orang Hindu dan
Langkah Pencegahan Wabak di  Kuil
dan Rumah.


<script async src="https://pagead2.googlesyndication.


com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script>
<script> (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({
 google_ad_client: "ca-pub-2960278825814307",
 enable_page_level_ads: true});



Amalan tradisi dan ritual Hindu sering
dipandang serong atau diejek, dihina  sebagai amalan
kuno, tidak berfaedah ataupun sebagai
amalan karut / bodoh / kotor. Namun sejak
wabak pandemik Covid 19 ini menyedarkan
ramai penduduk di kalangan orang Hindu
dan bukan Hindu tentang faedah daripada
segi sains dan kesihatan kepada manusia
sejagat. Saya akan cuba menyenaraikan
beberapa amalan tradisi dan ritual serta
faedahnya. Semua manusia boleh
mengamalkannya tanpa mengubah atau
melibatkan agama dalam hal ini kerana agama
Hindu tidak akan membuat dakwah agama atau
motif / tujuan menukar agama orang. Agama
Hindu pada dasarnya menolak penukaran
agama kelahiran seseorang. Petikan ini hanya
bertujuan berkongsi pengalaman kaum Hindu /
India dalam proses membendung gejala wabak
ini.


1.Menggantung Daun Semambu (neem).
Orang Hindu India menggantung daun semambu
di pintu dan seluruh kawasan (bergantung kepada
keperluan semasa) rumah atau kuil bagi 
membunuh bakteria / virus di udara. Proses
fotosintesis yang berlaku akan mengeluarkan
udara (oksigen) dan bahan-bahan organik
daripada daun ini membantu bersihkan udara
di persekitaran. Daun semambu digunakan
sejak lebih 5000 tahun di kalangan masyarakat
India. Juga dikenali sebagai  Azadirachta Indica
dalam bahasa Inggeris, Veppamillai dalam
bahasa Tamil atau ‘Neemba’ dalam Sanskrit
merupakan bahan Ayurveda yang sangat
penting untuk mencegah badan daripada
radikal bebas (atom reaktif yang kekurangan
elektron) yang boleh merosakkan sel, protein
dan Dna, antara fungsi ialah mencegah sakit
saraf neuron, pembersih darah dll. Selain daun
semambu, daun selasih (Tulasi) juga banyak
digunakan untuk kegunaan dalaman. Daun
yang segar amat berkesan.


2.Membasuh Menggunakan Air kunyit.
Membasuh menggunakan air kunyit  untuk tujuan
membunuh bakteria di luar badan. Setiap kali
semasa balik ke rumah, ianya sangat penting
membasuh kaki dan tangan dengan air yang
bersih, namun ia lebih baik dan berkesan apabila
ditambah dengan kunyit untuk mencegah sebarang
elemen negatif. Amalan membasuh kaki amat
dipraktikkan terutama semasa memasuki rumah
dan kuil terutamanya, manakala pulang dari tapak
perkuburan atau rumah orang mati, amat digalakkan
/ wajib  untuk mandi dan menukarkan pakaian.
Kunyit (keluarga halia) atau Turmeric (Curcuma Longa),
dalam Bahasa Inggeris diperbuat daripada akar
dalam bentuk serbuk. Bahan penting dalam Ayurveda.
Faedahnya meningkatkan imunisasi melawan
penyakit, kurangkan masalah artiritis dll. Akar kunyit
diwajibkan dipakai semasa upacara ritual
sembahyang yang besar seperti membawa kavadi,
berjalan di atas bara api atau membawa pal
kudam ( Belanga susu) semasa Thaipusam.
Wanita India juga selalu menyapu pada muka
dengan  kunyit dengan tujuan menyerikan
muka dan bebas daripada kuman.


3.Minuman dan Makanan ditambah Kunyit dan
herba lain.
Kunyit digunakan dalam air minuman dan dalam
makanan. Ia membantu daya melawan penyakit
daripada  dalam badan. Makanan, kebanyakannya
dengan tambahan kunyit, makanan sayur (vegetarian)
adalah pilihan terbaik ketika pergi ke kuil. Makanan
selalu ditambah pelbagai herba supaya membantu
imunisasi badan melawan penyakit. 


4. Mandi dengan Air Kunyit bercampur Daun Semambu
Mandi dengan air kunyit banyak diamalkan semasa
seseorang mendapat penyakit seperti demam campak
atau cacar air. Air yang hendak digunakan untuk
mandi perlulah diletak di luar rumah di bawah cahaya
matahari. Langkah ini amat penting kerana semasa
daun rendam di dalam air kunyit itu disinari cahaya
matahari, maka daun itu mengalami proses
fotosintesis, dengan itu jumlah pengeluaran oksigen
serta organik lain bercampur dengan air kunyit amat
tinggi. Dengan itu, kandungan air yang beroksigen
itu amat baik untuk membunuh bakteria di atas
badan kita. Hampir setiap orang Hindu pernah
mandi dengan air kunyit ini.


5.Adat Namaskar, Namasthe atau Vanakam.
Menghormati sesama manusia. Namaskar bermaksud ,
“Sifat ketuhanan dalam diri saya sujud kepada sifat
ketuhanan di dalam dirimu dengan sepenuh hati”.
Mengikut kitab Hindu, Brahman / Tuhan wujud dalam
setiap insan ciptaanNya. Ini tidak bermaksud kita
sembah orang itu. Hanya Tuhan Mahaesa layak
disembah. Ini ialah amalan orang Hindu yang melihat
setiap manusia sama di sisi Tuhan. Tidak ada
keperluan untuk  menyentuh sesama manusia, lebih
-lebih semasa musibah seperti Covid 19 yang
menghalang sentuhan. Namaskar / Vanakam disebut
dengan kedua-dua telapak tangan yang dicantum
dan diletakkan di paras dada.


6.Larangan Pergi ke Kuil.
Mereka yang sakit, terutamanya menyebarkan
penyakit berjangkit, tidak digalakkan pergi ke
kuil-kuil, kerana memikirkan pencemaran (dosha)
alam sekitar di kuil-kuil, hal itu juga dapat
memudaratkan  orang lain. Namun begitu,
banyak manusia yang engkar atau tidak
memahaminya. Sebab itulah di kuil diadakan
upacara Abhisegam ( memandikan) Murthy
(berhala) supaya pencemaran begini tidak
mengganggu orang lain.Namun tiada larangan
sembahyang di rumah. Kuil bukan hanya sebuah
bangunan seperti rumah ibadat yang lain. Kuil
melibatkan yantra (mekanisme), tantra ( teknik) 
dan mantra (formula getaran gelombang), maka
kebersihan amat penting. Pihak berkuasa kuil
memang terikat peraturan ketat agamik acharam.
Namun, upacara puja patut diteruskan tanpa henti.
Acharya harus menjalankan upacara seperti biasa.



Ada banyak lagi amalan yang berfaedah
seperti menggunakan kemenyan, colok dan
upacara Homa (yagna) bertujuan membersihkan
udara sekitar. Hampir setiap upacara Hindu
didasari  dengan faedah sains dan kesihatan.
Namun, sudah tentu amalan dan tradisi tidak
akan menjanjikan atau menjamin imunisasi
secara total dalam hal pandemik seperti
Covid 19. Ia boleh mengurangkan atau mencegah
daripada merebak sahaja. Kalau seseorang itu
degil dan terlalu taksub sehingga mendedahkan
diri kepada wabak ini secara langsung, tiada
tradisi atau kepercayaan yang boleh
menyelamatkan dia daripada wabak pandemik. 


Harap semua rakyat Malaysia terselamat
daripada wabak ini. Langkah berjaga-jaga
lebih baik, dan perlu diberi perhatian oleh
semua rakyat terutamanya suri rumah. Sesiapa
sahaja boleh menggantung daun semambu di
rumah, gunakan air kunyit untuk mencuci kaki
dan tangan sebelum memasuki rumah, tambah
sedikit serbuk kunyit dalam masakan anda. Ini
dapat membantu jangkitan ini dikurangkan. 


Bagi orang Hindu, boleh berdoa kepada Dhanvantri,
Dewa perubatan.  Semoga Brahman / Tuhan
memberkati semua. 


Om Sree Dhanvantre Namaha.
Loka Samastha Sukhino Bhaventhu. 
Sarva Jana Sukhino Bhaventhu.


Om Namasivaya


Sivasiddhi Spiritual Foundation

19 Mac 2020

Comments

Popular posts from this blog

Shiva Linga Dan Konsep Tuhan

Shiva Linga Dan Konsep Tuhan.  Dalam Konteks Hindu. Simbol /Linga (Sanskrit    लिङ्ग ) Linga ialah SIMBOL sempurna mewakili Tuhan Mahaesa (Veda-Parabrahman, Mazhab Siva- Mahesan) yang tiada rupa hanya satu. Perkataan Linga ialah ganbungan daripada perkataan LING + GA, Ling bermaksud dissolusi/ mahapralaya /kiamat, manakala Ga bermaksud penciptaan (creation), maka maksud sebenar ialah Tuhan maha berkuasa yang melakukan tugas penciptaan dan disolusi, Setiap benda datang daripadaNya dan akan kembali kepadaNya. Mahadeva Siva merupakan tonggak utama untuk mencapai Moksha (Mazhab Siva). Linga juga mewakili Trimurti utama (Rudra/ Siva, Vishnu dan Brahma). Kitab Rujukan Autoriti untuk Mazhab Siva. Rujukan utama  seharusnya daripada 4 Veda dan 28 Saiva Agama yang diturunkan sendiri oleh Mahadeva Siva, Maka sebarang klaim seharusnya daripada Veda atau Agama. Disamping ada 18 Mahapurana termasuk Siva Purana, Linga Purana dll. Namun Purana bukan autoriti rujukan dan ia lebih kepada sejarah la

Arulattam/Trance and Saiva Siddhantam

 Arulattam/ Trance and Saiva Siddhantam Meaning of Trance Trance is actually when a bhakta reaches the height of Bhakti (paravasam), after went through vratham, pujas, meditations, etc., the mind is fully engrossed with the deity one prays,  the atma will be connected with the Paramporul within one’s body. The maya veil is removed for a moment, thus the sparks of the ‘projected’/believed deity/paramporul will manifest in the physical body of the person. (The deity projected is based to past karmic account actually). That is the reason one in trance will cry, yell, dance, etc because the joy of the temporary union with the deity. The ‘projected’/believed appearance is based on what deity one prays. If one projected Kaliaman, the Kaliamman will manifest, if Muneeswarar then Muneeswarar will be manifested. Most bhaktas don’t go for Murugan, Sivan or Ganapathy because it is considered difficult or seen as a higher deity. But if one really projected, these deities also will manifest (karmic

Varna, Caste and Jati : The Truth That Misappropriated.

Hinduism: The Truth As It Is #1 Varna, Caste, and Jati: The Truth That Misappropriated. (English Version) https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1892142511094950&id=1637620529880484 Hindu religion often labeled as a religion that practices caste. In fact, HINDUS DON'T PRACTICE OR ENDORSE CASTE. Instead, a man of all religions and not religious practice caste in daily life. The words Caste, Jati, and Varna have been manipulated by groups of religious predators to increase their religious followers. The caste terminological has been misappropriated to manipulate, (for over 2000 years) to attract and converted by the religious predator. The Hindu children need to be saved from this religious predator. <script async src="https://pagead2.googlesyndication. com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script> <script>  (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({  google_ad_client: "ca-pub-2960278825814307",  enable_page_level_ads: true })