Skip to main content

Stay in the Middle Path, the Wisdom.

 


Stay in the Middle Path, the Wisdom.


Tirumular in Tirumantiram. Middle Path Is Wisdom.


Tirumurai 10. Tirumantiram.

Tantra 1. Adhyaya 23-  Verse 1-4.  (Song 320-323) Stay in the middle path





நடுவுநின் றார்க்கு அன்றி ஞானமும் இல்லை

நடுவுநின் றார்க்கு நரகமும் இல்லை

நடுவுநின் றார்நல்ல தேவரும் ஆவர்

நடுவுநின் றார்வழி நானும்நின் றேனே.  1



நடுவுநின் றான்நல்ல கார்முகில் வண்ணன்

நடுவுநின் றான்நல்ல நான்மறை யோதி

நடுவுநின் றார்சிலர் ஞானிகள் ஆவோர்

நடுவுநின் றார்நல்ல நம்பனு மாமே.  2



நடுவுநின் றார்சிலர் ஞானிக ளாவர்

நடுவுநின் றார்சிலர் தேவரு மாவர்

நடுவுநின் றார்சிலர் நம்பனு மாவர்

நடுவுநின் றாரொடு நானும்நின் றேனே.  3



தோன்றிய எல்லாம் துடைப்பன் அவனன்றி

ஏன்றுநின் றாரென்றும் ஈசன் இணையடி

மூன்றுநின் றார்முதல் வன்திரு நாமத்தை

நான்றுநின் றார்நடு வாகிநின் றாரே.  4


Middle Path Is Wisdom.


V1/ S320:

Unless you in middle path stand, wisdom you have not,

To those who in middle path stand, hell opens not its gate,

Those that in middle path stand, heavenly beings are they;

In the noble fellowship of the just, I too walked in their way.


V2/ S321: Gods And Saints Stand In Middle Path

The blue-dark cloud-hued being Vishnu in middle path stood,

The Brahma who chants the Vedas four in the middle path stood,

The wise saintly souls also in middle path stood,

He, our lord supreme - He, in middle path stood.


V3/ S322: Walk With The Just

Some saintly became, because they in middle path stood,

Some to heavenly beings turned, because they in justice stood,

Some to Siva-state attained, because they in justice stood,

And so in the good company of the just, I, too, unfaltering stood.’


V4/ S323: The Just Adore His Feet

What he creates, none but he destroys;

On their devout heads, the just bore aloft his holy feet;

Who chant the pure name with ardour

And cling thereof, in the society of the just, they meet.



Sivasiddhi.

Sivasiddhi Spiritual Foundation.

5 November 2021


Reference.

1.https://shaivam.org/thirumurai/tenth-thirumurai/346/thirumoolar-nayanar-thirumandiram-tantiram-1-naduvu-nilaimai



2.https://www.himalayanacademy.com/saivite-scriptures/tirumurai/



Comments

Popular posts from this blog

Shiva Linga Dan Konsep Tuhan

Shiva Linga Dan Konsep Tuhan.  Dalam Konteks Hindu. Simbol /Linga (Sanskrit    लिङ्ग ) Linga ialah SIMBOL sempurna mewakili Tuhan Mahaesa (Veda-Parabrahman, Mazhab Siva- Mahesan) yang tiada rupa hanya satu. Perkataan Linga ialah ganbungan daripada perkataan LING + GA, Ling bermaksud dissolusi/ mahapralaya /kiamat, manakala Ga bermaksud penciptaan (creation), maka maksud sebenar ialah Tuhan maha berkuasa yang melakukan tugas penciptaan dan disolusi, Setiap benda datang daripadaNya dan akan kembali kepadaNya. Mahadeva Siva merupakan tonggak utama untuk mencapai Moksha (Mazhab Siva). Linga juga mewakili Trimurti utama (Rudra/ Siva, Vishnu dan Brahma). Kitab Rujukan Autoriti untuk Mazhab Siva. Rujukan utama  seharusnya daripada 4 Veda dan 28 Saiva Agama yang diturunkan sendiri oleh Mahadeva Siva, Maka sebarang klaim seharusnya daripada Veda atau Agama. Disamping ada 18 Mahapurana termasuk Siva Purana, Linga Purana dll. Namun Purana bukan autoriti rujukan dan ia lebi...

Sembah Patung? Agama Apa Itu?

Sembah Patung? Ada orang ingat atau andaikan bahawa orang Hindu  sembah patung (berhala) kerana dia NAMPAK  orang Hindu sembah di hadapan patung tanpa sedar atau memahami hakikat sebenar.  Persoalan,  Saya juga LIHAT  ada orang sembah dihadapan bangunan, ADAKAH ORANG ITU SEMBAH BANGUNAN ITU? TENTUNYA TIDAK.  Kerana saya sebagai seorang Hindu ada kewarasan minda untuk memahami kebenaran TUHAN dan memahami konsep Tuhan dalam keadaan Nirguna dan Sarguna.  Tetapi ada orang yang DANGKAL ilmu ingat orang Hindu sembah batu. Perlu diingatkan disini, ORANG ITU PERNAH MENGAKU SEMBAH BATU MASA KECIL KERANA KEBODOHAN SENDIRI. MALANGNYA MASIH KEKAL BODOH walaupun mendabik sudah jadi pandai.  <script async src="https://pagead2.googlesyndication. com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script> <script>  (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({  google_ad_client: "ca-pub-2960278825814307",  enable_page_level_ads: true }...

Arulattam/Trance and Saiva Siddhantam

 Arulattam/ Trance and Saiva Siddhantam Meaning of Trance Trance is actually when a bhakta reaches the height of Bhakti (paravasam), after went through vratham, pujas, meditations, etc., the mind is fully engrossed with the deity one prays,  the atma will be connected with the Paramporul within one’s body. The maya veil is removed for a moment, thus the sparks of the ‘projected’/believed deity/paramporul will manifest in the physical body of the person. (The deity projected is based to past karmic account actually). That is the reason one in trance will cry, yell, dance, etc because the joy of the temporary union with the deity. The ‘projected’/believed appearance is based on what deity one prays. If one projected Kaliaman, the Kaliamman will manifest, if Muneeswarar then Muneeswarar will be manifested. Most bhaktas don’t go for Murugan, Sivan or Ganapathy because it is considered difficult or seen as a higher deity. But if one really projected, these deities also will manifes...