Siri Mendidik Zakir Naik. 1 : Tafsiran Salah
<script async src="https://pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script> <script> (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({ google_ad_client: "ca-pub-2960278825814307", enable_page_level_ads: true }); </script>
Soalan.
Adakah Zakir menggunakan tafsiran mengenai
Kitab Hindu yang benar, tepat dan sah?
Jawapan.
Tafsiran Zakir mengenai Kitab Hindu itu salah,
bohong, fitnah dan nista. Zakir tidak patut
menggunakan tafsiran yang salah terhadap
kitab agama orang lain.
Contoh yang paling ketara ialah YajurVeda 40.9.
Sloka Lengkap yang Sebenar.
Mereka masuk dalam kegelapan, yang menyembah
dalam bentuk tanpa imej (asambhuti) SAHAJA.
(Tidak percaya keadaan sambhuti)
Mereka masuk ke kegelapan yang lebih dalam,
yang menyembah dalam bentuk imej (sambhuti)
SAHAJA” (Tidak percaya keadaan asambhuti)
Tafsiran Zakir, (Ditafsirkan salah).
Mereka masuk dalam kegelapan, yang menyembah
Mereka masuk dalam kegelapan, yang menyembah
elemen alam (asambhuti) seperti udara, air, api dsb.
Mereka masuk ke kegelapan yang lebih dalam, yang
menyembah benda ciptaan (sambhuti) seperti gambar,
kerusi,... patung.” Zakir cuba membuktikan ayat itu
menyatakan bahawa menyembah Tuhan dalam
bentuk imej ialah salah. Zakir tambah sendiri perkataan
seperti elemen alam, udara,air, api, benda ciptaan,
gambar, kerusi, patung dll.
Tafsiran Sebenar.
Mantra itu sebenarnya menyatakan Brahman
Mantra itu sebenarnya menyatakan Brahman
(Tuhan) wujud dalam bentuk tiada imej
(asambhuti / formless / arupam / nirguna)
dan berimej (sambhuti / form /rupam / sarguna).
Asambhuti ialah Tuhan wujud dalam keadaan
tiada imej manakala sambhuthi bermaksud
Tuhan wujud dalam keadaan berimej. Seorang
penganut (bhakta) harus mempercayai
kewujudan Tuhan dalam kedua-dua keadaan.
Jangan hanya percaya / sembah sambhuti sahaja
atau asambhuti sahaja secara berasingan tanpa
mempercayai keadaan wujud yang satu lagi.
Kalau percaya hanya satu keadaan wujud Tuhan,
maka orang itu berada dalam kegelapan. Orang
yang percaya Tuhan wujud hanya dalam keadaan
tiada imej (Asambuti / nirguna) berada dalam
kegelapan kerana Tuhan Maha berkuasa, Maha
sempurna dll, maka Tuhan berkuasa, mampu,
boleh dan akan mengambil sebarang rupa, bentuk
pada bila-bila masa, ruang dan keadaan. Jikalau
Tuhan tidak mampu atau tidak akan mengambil
rupa, maka perkara itu menunjukkan ‘Tuhan’ itu
tidak sempurna sifatnya. Orang Hindu percaya
Tuhan Maha sempurna sifatnya.
Zakir sengaja tidak dedahkan Yajur 40.10-11
Yajur 40.10
Sembah Tuhan dalam bentuk tiada imej (asambhuti
/ demi kebaikan moksha) dan sembah Tuhan
dalam bentuk berimej (sambhuti / demi kebaikan
duniawi.) dapat hasil yang berbeza
Yajur 40.11
“ Dan HANYA mereka yang mempercayai kewujudan
Brahman dalam kedua - dua keadaan, iaitu keadaan
Tuhan tiada imej (asambhuti) dan berimej (sambhuti)
ialah penganut (bhakta) yang sebenar, akan sampai
ke pangkuanNya.”
Yajurveda 40. 9-11 jelas menunjukkan orang Hindu
tidak menyimpang daripada ajaran Kitab Veda.
Tiada perkataan yang melarang penyembahan
Tuhan dalam bentuk berimej. Malahan ia
mengalakkan penyembahan berimej.
Tiada perkataan yang melarang penyembahan
Tuhan dalam bentuk berimej. Malahan ia
mengalakkan penyembahan berimej.
Orang Hindu percaya Tuhan yang Mahakuasa boleh
mengambil sebarang bentuk atau imej pada
bila- bila masa, keadaan atau tempat.
Adakah Zakir tafsir kitab Hindu sepertimana Salman
Rushdie mentafsir Kitab Islam? Tafsir ikut kepala
sendiri. Tafsiran yang salah, bohong, fitnah dan nista.
Kalau Zakir tafsiran orang lain, mengapakah
Zakir menggunakan tafsiran versi yang salah?
Kalau Zakir tafsiran orang lain, mengapakah
Zakir menggunakan tafsiran versi yang salah?
Golongan yang taksub dengan Zakir, tolong
sedarkan diri mengenai tafsiran Zakir mengenai
kitab orang. Mempercayai sesuatu tanpa selidiki
sendiri juga dosa.
Om Mahakali Jayam.
Sivasiddhi.
Sivasiddhi Spiritual Foundation.
24 September 2019
Rujukan
1.The Real Interpretations That Hindus Follow.
Yajur Veda (Y.40.9)
August 22, 2017
August 22, 2017
2.Kepada Orang Yang Mempertuhankan Zakir
3.An Open Letter to Dr.Zakir Naik: Hindus are
Demanding a Public Apology from Zakir Naik
4. Tafsiran Zakir mengenai Yajurveda 40.9
Comments
Post a Comment